onsdag den 15. maj 2013

Brownies uden mel

Var samlet med søstrene og min mor her i weekenden, og så meget østrogen kræver jo kage - og helst chokoladekage, og da jeg jo havde kogebogsshoppet (naturligvis), var der et par opskrifter at vælge mellem. Endte med 'Brownies uden mel' fra Leila Lindholms "One More Slice". Leila Lindholm er Sveriges svar på Nigella og bager i lækre pastelfarvede omgivelser i det rustikke hvidmalede køkken - men kan nu godt lide hende lidt alligevel.



Brownies uden mel (til ca. 12 personer med stor appetit)
200 g. smør
400 g. mørk chokolade 70%
6 æg
3 dl sukker
1 tsk vaniljesukker
150 g valnødder
1½ dl kakao
1 nip salt

  • Smelt smør og chokolade i en gryde - og lad det køle lidt af, mens du fikser de næste par punkter
  • Pisk æg, sukker og vaniljesukker til det er hvidt og skummende
  • Hak valnødderne groft
  • Rør valnødder, kakao og salt i æggeblandingen
  • Vend forsigtigt chokoladeblandingen i
  • Kom dejen i en brædepande med bagepapir
  • Bag ved. 175 grader i ca. 25 minutter

Kagen skal være stivnet, når man ryster formen, men stadigvæk blød i midten.

Tror den fik lidt i underkanten hos mig, men jeg hader tør brownie, så lige her vil jeg hellere give kagen lidt for lidt end lidt for meget. Så det blev lidt en udfordring at skære pæne stykker...



Kagen var klisteret, tung og ganske fantastisk. Vi spiste den med flødeskum og jordbær. Vil tro, at den også gør sig godt med vaniljeis og noget hindbærcoulis.

2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Uhm, den lyder super lækker..Må prøve opskriften SNART :O))

Katrine sagde ...

Ja gør endelig det Mette - det kan kun gå for langsomt!