lørdag den 9. juli 2011

Om klorin

Klorin er sådan set god til mange ting - både til at blege og desinficere ting. Jeg er glad for Klorin og forundres hver gang, jeg har brugt det til at fjerne tomatsauce fra en hvid trøje. Klorin er derimod ikke sååå godt at slukke tørsten med.

Lidt før kl. 8 i morges sad Ida ved skrivebordet og legede, på bordet stod der en tom klorinflaske, som bare skulle smides ud. Jeg vendte ryggen til hende i ca. 10 sekunder, hvilket altså var nok til at 1) skrue det børnesikrede låg af, 2) sætte flasken op mod munden og 3)skabe panik på matriklen.

"HAR DU DRUKKET AF FLASKEN" skreg jeg
"Nej mor" snøftede prinsessen og så forståeligt nok en smule forskrækket ud
Herefter lugtede jeg til hendes ånde, der lugtede af klorin,og så var det ligesom slut med at sove længe for farmand.
"HUN HAR DRUKKET KLORIN!!!"
"Øhm hvad" sagde den lettere omtumlede, men også hurtigt vågne far.

Farmand fik prinsessen, og så gik jeg ellers på nettet for at finde ud af, om det skulle være vand, mælk eller en finger i halsen. Den første side, jeg fandt, skrev meget hjælpsomt i forbindelse med førstehjælp og klorin: "Indtagelse ikke relevant!"....Og det var ligesom det, jeg kunne finde på nettet. Det fik ingeniøren i huset til at foreslå, at jeg kiggede på selve flasken, og der stod der, at man ved indtagelse altid skulle kontakte en læge. Som sagt så gjort.

Ringede til vagtlægen, og sagde noget i stil med "mindatterharmåskedrukketklorinmenbøttenvartommenhunlugteraltsåafklorin" - efter et par opklarende spørgsmål (jeg talte dansk, hun talte svensk og forstod måske ikke heeelt, hvad jeg sagde, eftersom jeg havde valgt ikke at spilde tid på at trække vejret eller holde pauser), lykkedes det heldigvis sygeplejersken i den anden ende at afkode mit problem, og så sendte hun mig videre til giftkontrollen. En meget, meget rolig mand spurgte her så til prinsessens almene tilstand. Havde hun ondt, kvalme, var ked af det. Kiggede ind i soveværelset, hvor prinsessen hoppede i sengen og sang 'Bjørnen sover', og konkluderede efterfølgende sammen med giftmanden, at det nok ikke var superakut, men at vi skulle holde øje med hendes tilstand og ellers give hende noget at drikke.

Efter at tvunget en halv liter vand i prinsessen (jeg er faktisk ikke tørstig mere mor), lugtede hun stadigvæk af klorin - og så var det, at vi opdagede et par hvide pletter på nederdelen, hvorpå min kære mand spurgte: "Så du egentlig, at hun drak Klorin?"

Der er ganske gode odds for, at pigebarnet slipper uden mén, eftersom hun sandsynligvis ikke har drukket Klorin, men er først nu ved at få blodtrykket ned i normalt leje.

Arghhhhh!!


Man kan lige skimte de hvide pletter på prinsessens nederdel

Ingen kommentarer: