tirsdag den 30. april 2013

Om kogebøger

Karrieremanden sukker indimellem over, at der er for få ting, jeg er oppe at ringe over (har prøvet at forklare ham, at jeg for fanden er NORDjyde, og derfor af princip aldrig bliver begejstret, så det kan mærkes), men én af de få ting, der får mig til at blive lidt fjollet, er kogebøger!

Jeg elsker, elsker, elsker kogebøger. Jeg er tabt for omverdenen, når pakkeposten har været forbi med en pakke fra enten Amazon eller Saxo.com, og da vi boede i Sverige (åh ja de gode gamle dage for en måned siden), skulle jeg altid forbi en dansk boghandler, når vi var tilbage i moderlandet, bare lige for at se, hvad der var landet af kulinariske skriblerier.

I dag er samlingen på den gode side af 200 bøger (har ikke helt modet til at tælle) - og en enkelt reol er slet ikke nok. Nedenfor har jeg lavet en lille hitliste over mine yndlingskogebøger her og nu:




God Mad - Let at Lave: Vist nok den eneste kogebog, karrieremanden kunne tage med sig, hvis vi en gang blev skilt. Stammer fra hans barndomshjem - og jeg bruger den til retterne fra vores barndom som eksempelvis frikadeller, der er altid er et hit herhjemme.

Newyorker By Heart - American Homecooking: Amerikansk mad skrevet af en dansker (tjek evt. hendes blog newyorkerbyheart.com). Nem amerikansk mad, der ikke udelukkende er burgere (ikke at der er noget galt med burgere). Har bl.a. lavet pulled pork derfra, og det er seriøst godt!

Køkkenets Gudinde: Har alle Nigellas kogebøger, men vender ofte tilbage til den her, når det er tid til kage (og det er nok lidt for tit). Der er både en brownieopskrift og en chokoladekage-opskrift, som får folk til at synes, man er helt fantastisk.

Suveræne Succeser: Når der er gået for meget Køkkenets Gudinde i det, kan man jo passende vende tilbage til den noget sundere Suveræn-serie, og denne bog har langt de fleste af mine yndlingsopskrifter.

Spisetid: Synes Louisa Lorang er ret fantastisk. Hendes mad er hurtig, ukompliceret og smagfuld, og Spisetid er ret god til børn. Har lavet en del herfra, som den store spiste med velbehag  - dog ikke de ting der var grønne, men det er vist en del af den generelle boykot af alt grønt.

Meyers Bageri: Jeg er og bliver en bager, og jeg bager tit brød (og kager fra den her). Både hans burgerboller og kanelsnurrer er bagt igen og igen.

Burger: Burgere styrer for vildt - behøver ikke at sige mere.

The Hummingbird Bakery Cookbok: Ja mere kage, og faktisk de allerbedste kager. Herfra bager jeg altid cupcakes, og det er også her de ultimative chokolade cookies findes.

Almanak: Kogebog nr. 1 herhjemme. Opskrifterne er (måske overraskende nok givet forfatteren) meget nemme og umiddelbare, og der er forholdsvis få sære ingredienser. Hvis jeg skulle anbefale en enkelt kogebog (men hvem fanden har kun én?!!), så ville det være den her.

Det var min lille hitliste, mangler jeg nogen? Kom gerne med et bud, så har jeg nemlig en undskyldning for at shoppe nye kogebøger igen

Ingen kommentarer: