søndag den 15. maj 2011

Kerneboller

Kom til at regne på, hvad min kantine koster mig på månedsbasis, så nu har jeg bagt boller til madpakken...(seriøst 600 kr?!!)

Opskriften er kraftigt inspireret af en opskrift på en flerkorns blanding fra "Saltå Kvarn", der her i Sverige er dem, man køber kornprodukter fra

Ingredienser:


  • 2 dl 4- eller 5-kornsblandin

  • 4 dl vand

  • 5 dl ymer/a38

  • 50 g. gær

  • 2 tsk salt

  • 2 spsk olie

  • 13-14 dl mel (jeg brugte til denne portion hvedemel, speltmel og usigtet speltmel - havde et par poser, der skulle tømmes)

Sådan gør du:



  • Kog korn og vand sammen til det nærmest er en grød (ca. 10 min)

  • Bland ymer i kornblandingen, og lad det stå i ca. 10-15 min til det har stuetemperatur

  • Udrør gær med en lillebitte sjat vand

  • Bland resten af ingredienserne i - som altid mel til sidst

  • Ælt, ælt, ælt - her kommer en røremaskine til sin ret

  • Lad dejen hæve til dobbelt størrelse (ca. 30 min)

  • Form dejen til boller og lad dem efterhæve (ca. 30 min)

  • Pensl bollerne med æg og drys dem evt. med sesam, hvis du er lige som mig og synes, at der burde være sesam på alle hvedebrød

  • Bag dem i ovnen i ca. 20 minutter v. 225 grader til de er gyldne

Jeg fik 16 store boller ud af ovenstående portion, så mon ikke der kan spares en lille smule på madbudgettet i denne måned - også selvom 3 boller blev til lækre burgere.

Ingen kommentarer: