tirsdag den 6. maj 2014

Om at teste sig selv

"Ved du hvem du er?" hedder et program på DR1, hvor kendte laver slægtsforskning og af den vej bliver klogere på sig selv og familien. Min mor dyrker det også, og indtil videre er konklusionen vist, at vi sådan generelt har været nogle udramatiske bonderøve med et enkelt uægte barn her og der.

Jeg ved langt fra, hvem jeg er - med eller uden understøttende slægtsforskning. Har læst et sted, at det er i 40'erne man begynder at få styr på den del af livet, hvorimod 30'erne bare er en stor trædemølle (jf. mit forrige indlæg). Heldigvis kan man, mens man venter på 40'erne, få lidt hjælp til at finde ud af, hvem man er via forskellige tests.

Jeg har efterhånden været igennem en del personlighedstest i forbindelse med både arbejde og  jobsøgning. Senest har jeg netop udfyldt én, hvor jeg skulle markere, hvad der var mest og mindst mig i 28 ordgrupper, og så har jeg fået en rapport tilbage på 23 (!) sider om mig selv.

Og det viser sig, at jeg er en bestemt type med et typisk handlemønster. Så meget for at være original. Jeg kan godt lide at vinde, og jeg er konkurrerende, så meget at mit motto bør være, at nogle gange vinder man, og andre gange taber man, hvilket er noget pjat, man skal altid gå efter at vinde..!  Jeg er høflig og god til teamwork - "og det sker sjældent, at jeg glemmer god opførsel" (tænker min mor er stolt). Alt i alt ikke sådan de store overraskelser der.

Der findes nogle, der ikke kan lide de her tests og ikke kan lide at blive sat i en kasse (og så er man jo bare den type, der ikke vil puttes i en kasse). Jeg synes, det er meget sjovt og faktisk også brugbart. Især når man indgår i et team (som jo åbenbart er en spidskompetence hos yours truly), fordi man får en forståelse for, hvordan vi hver især er forskellige og har brug for forskellige ting for at lave nøjagtig det samme. Ville sådan set ønske, at flere chefer testede deres medarbejdere med henblik på at kunne støtte dem bedre.

Det gode ved de her personlighedstests er, at der jo som udgangspunkt ikke er rigtig og forkert, selvom ham der gav mig tilbagemelding på ovenstående forklarede, at folk nogle gange forsøger at snyde, fordi de vil ramme en bestemt personlighed. Ved ikke helt hvordan og hvorfor man snyder, men selvfølgelig er der også egenskaber, man måske gerne ville nedtone lidt - for mit vedkommende er det utålmodigheden, der fylder lidt for meget, men det er jo igen en del af min personlighed.

Jeg prøvede Mensas IQ-test for sjov den anden dag, og her er der så rigtigt og forkert. Og lad mig bare afsløre, at jeg ikke er et misforstået geni - dog heller ikke overvurderet landsbytosse (yeah!). Jeg landede på 117, hvilket jeg personligt er ret stolt af i forhold til, hvordan jeg flere gange udtrykte ordet "høh?!" i forbindelse med opgaveløsningen - tænker at det ikke er noget genierne går rundt og siger.

Polomanden har også været igennem sin del af tests, og dem han nok har været mest nervøse for (hvis han nogensinde bliver nervøs - verden venter stadigvæk), har været dem med hovedregning, fordi nok kan manden tænke strategisk, planlægge millionbudgetter og trylle i Excel, men han er simpelthen et bræt til simpel hovedregning.

Man kan selvfølgelig også bare finde en test på internettet og af den vej blive klogere på sig selv. Af den vej har jeg fx fundet ud af, at jeg hellere vil se en tv-serie end læse en bog, at jeg elsker storbyferier og at jeg gerne ville bo minimalistisk (hvis altså jeg ikke havde resten af familien), at jeg er vild med gadgets. Ting jeg jo godt ved, men det er jo ligesom lidt mere rigtigt, når jeg har fået svaret i en test...

Ingen kommentarer: