tirsdag den 1. december 2015

Om at tage hul på december

Endelig kom den 1. december. Herhjemme har alle mine tre børn glædet sig. De to små tror (næsten) på julemanden, og den store tror på julegaver og julelys. Jeg kan da også godt lide jul, men nok ikke på den der hyper-mega-ekstrem-meget måde, som resten af familien dyrker det, men jeg forsøger at hænge på.

Vi begyndte dagen med gaver fra julemanden (TAK bedsteforældre) og julekalendere med låger fra LEGO Friends og BRIO. Et koncept den 3-årige nægter at acceptere. Tror det er meget lidt sandsynligt, at hans låger bliver åbnet en ad gangen og i den rigtige rækkefølge. Til gengæld synes han, det er et helt vildt sjovt togspil.

Oscar er en 2'er, og dermed er vi blevet klogere og derfor har vi delt sol og vind lige, så mand og søn tog til klippeklistredag i børnehaven, og så har jeg vundet samme arrangement i 1.c på torsdag. Måske synes ungerne, det er fedt, men personligt bliver jeg hurtigt træt af lunkne æbleskiver og tynd saftevand. I dag var højdepunktet, da Oscar så julemanden snige sig ud af cykelskuret, hvilket O ikke stillede spørgsmålstegn ved...De lavede også en dekoration, hvor O blev tvunget til at pynte med et styk gran. Er ret sikker på, at den næste Claus Dalby ikke kommer fra vores gener.


Bemærk den elegante plastickop

Hjemme havde jeg gang i risengrøden. Jeg hader grød uanset om det er lavet på ris, havre eller quinoa, men især Ida fortæller misundeligt gang på gang, om alle de andre heldige asener, der får risengrød , så jeg tænkte, what the hell det er 1. december.

Mens risengrøden kogte over, kaldte jeg familien ned til første afsnit af Nissebanden og Julefis med Onkel Reje. Sidstnævnte var et hit, fordi det er onkel Reje, og det er nok i sig selv. Nissebanden derimod var ikke helt, som jeg huskede det. Ida meddelte med et samme, at det havde hun altså set på iPad'en. Oscar kunne ikke forstå, hvorfor de ikke var klædt ud som gaver, og gav sig til at spille burgerspil på iPad i stedet under store protester fra Ida. Claus klagede over de mumlede og kæmpede derefter med at holde sig vågen. Jeg kæmpede bare med at se noget. Hvorfor er tv fra 80'erne så mørkt?!!

Jeg fik lavet risengrød til de tre andre og ristet brød til mig selv - er akkurat lige kommet over på den anden side af omgangssyge, så det var hvad jeg kunne klare. Der gik så ca. 1/2 minut før O erklærede, at han ikke kunne lide risengrød alligevel, så han ville gerne bede om en leverpostejmad. Claus spiste en lille portion, før han begyndte at mumle om, at han evt. kunne køre i Netto og så snuppede han også et par skiver. Ida spiste en hel portion, men kunne lige pludselig ikke spise mere, da jeg begyndte at snakke om, at evt rester af grødkunne bruges til risalamande. Hvorefter hun sneg en tallerken hen til bordet og snuppede en skive brød. Dagens decembermenu endte med ristet brød!

23 dage tilbage...

Ingen kommentarer: