torsdag den 20. marts 2014

Om et utilfreds jakkesæt

"Hvorfor kalder du mig hele tiden jakkesættet?" sukkede jakkesættet. "Jeg har jo slet ikke jakkesæt på hver eneste dag. Som regel er det jo bare en skjorte og sorte bukser".

Overvejede kort at forklare, at det som sådan ikke var selve jakkesættet, der lå til grund for kælenavnet, men nok mere det, at han er sådan én, der arbejder meget på kontor, har mange møder og konstant snakker i mobil, men han har heller ikke været udpræget begejstret, når jeg har kaldt ham karrieremanden, så han ved jo nok egentlig godt, hvad jeg mener med 'jakkesættet'.

Han kunne måske med rette hævde, at sammenlignet med mig, der i øjeblikket holder pause i 1953, virker alle andre ret jobfokuseret, og derfor er det måske ikke helt fair at stemple ham for at være karrierefikseret (selvom han altså indimellem arbejder rigtig meget!). Omvendt er jeg så vist heller ikke sådan en 8-16-type - når jeg er derude på arbejdsmarkedet (hvilket jeg i øvrigt enormt gerne vil, så ring lige arbejdsmarked). Og fordi man ikke skal kaste med sten, når man bor i et rækkehus med mange vinduer, får han et nyt navn.

Han kunne selvfølgelig bare blive kaldt Claus, men eftersom jeg som regel kun kalder ham det til hans ansigt, når jeg 1) er sur på ham eller 2) kalder på ham blandt andre, føles det ikke helt rigtigt. I stedet holder jeg mig til tøjmetaforerne, fordi hans tilgang til tøj er en fuldstændig spejling af, hvem han også er som person:

Loyal og konsekvent.

Har han først fundet en ting, der fungerer for ham, holder han sig til det. Fx har han de sidste 10 år (mindst!) haft Lloyds-sko på arbejde. Og det er nu systematiseret så meget, at han næsten har det i kalenderen, hvornår han skal købe et par nye sko. Skal han derimod købe andet end Lloyd-sko, bliver det researchet og afklaret i flere uger. Og sådan er det over hele linjen: Jakkesættene er samme mærke, bukserne er samme mærke, skjorterne er samme mærke, og ikke mindst polotrøjerne er samme mærke.

Og netop poloerne er nok det, der karakteriserer min kære mand allermest. Tror muligvis ikke, der er en eneste dag hele året, hvor han ikke har en polotrøje på i løbet af dagen. Det første han gør, når han kommer hjem fra arbejde, er at smide kontoruniformen (aka jakkesættet) og tage en polo på. Om sommeren har han shorts på, om vinteren bukser og evt. en t-shirt under, men han er og bliver en polomand. Så derfor kære jakkesæt, skifter du nu navn til polomanden, fordi det passer endnu bedre.

Polomanden gennem tiden - han har i den grad fortjent sit nye kælenavn


Kalder i øvrigt mest mine unger for 'mus' og 'pommes frites'. Forventer at det måske også med tiden vil blive udfordret...

Ingen kommentarer: