lørdag den 28. juli 2012

Om bekymringer

Mit blodsukker har det forbløffende godt, og min jordemoder udtalte i onsdags, at hun "tog hatten af for  mig", så jeg var da egentlig godt tilfreds, men så var det, at blodsukkeret torsdag morgen efter morgenmaden var ganske højt. Jeg forklarede det med, at vi havde spist hos venner onsdag, og at jeg både havde smagt lidt is, frugt og brød, så måske var det derfor, at blodsukkeret steg så hurtigt. Besluttede mig dog også at teste fredag.

Fredag skete samme ting. Relativt lavt blodsukker inden morgenmaden og ganske højt blodsukker efter.  Så begyndte jeg alligevel at blive lidt bekymret. Jeg havde jo netop fået at vide, at man sidst i graviditeten får sværere og sværere ved at regulere sit insulin, så var jeg på vej mod Riget og daglige indsprøjtninger?

Det, der undrede mig mest, var, at jeg ikke havde ændret noget i min morgenmad, og alligevel steg mit blodsukker ganske meget - nærmest fra den ene dag til den anden. Et par skiver rugbrød med det pålæg, der nu lige var i huset. Torsdag og fredag var det fx en svensk udgave af italiensk olivenpølse. 

Her til morgen læste jeg så tilfældigt varedeklarationen på selvsamme olivenpølse. 6 g. kulhydrat pr 100 g. Umiddelbart meget for kødpålæg. Så gik jeg i gang med at nærlæse spegepølse og rullepølse, og der var kun 0-1 g i. Tilbage til ingredienserne på olivenpølsen og lige der i midten af forbløffende mange ingredienser (aldrig godt!) stod der: Druesukker!

Druesukker er, næstefter ren glucose, vel det allerbedste til at få blodsukkeret til at stige i en fart, så måske ikke det bedste at indtage, når nu man ellers gør alt for at holde blodsukkeret nede. Dropper lige olivenpølsen fremadrettet, og så venter vi lige med Riget....

Ingen kommentarer: