onsdag den 11. september 2013

Om moderne printere

En bekendt postede den anden dag denne video på facebook:


Den handler om, at kinesiske forskere er i stand til at printe (ja printe!) en fungerende nyre ud via en 3D-printer. Bum!

Og jeg blev simpelthen så glad, fordi lige pludselig blev udbryderkongens nyrefremtid lidt mindre spændende. Jeg ved godt, at det kun at have en nyre ikke er en big deal  - bare spørg Aarhus Universitetshospital der har valgt at ignorere henvisninger og henvendelser omkring udbryderkongen og hans ene nyre i 4 måneder. Og som min mor påpegede, så har Peter Belli også kun en nyre, og han har da i hvert fald ikke passet på sig selv hele tiden. Men det har jo rumsteret derinde på øverste etage, hvad fanden gør man, hvis den ene nyre sætter ud...?

Og i al min spekulation havde jeg simpelthen glemt fremtiden. Glemt at kineserne styrer på mod verdensherredømmet, glemt at der hver dag over hele kloden sidder millioner af forskere og læger , der prøver at løse uløselige problemer, glemt at morgendagens medicin ikke er en lukket bog.

Sandsynligvis klarer udbryderkongen sig hele livet med en enkelt egenproduceret nyre, og hvis den mod forventning skulle blive defekt, er der sikkert en del ting, man kan gøre, før man tænder for printeren, men et eller andet sted er det da en fantastisk dejlig følelse at tænke på, hvad der kan lade sig gøre om 1 år, om 5 år, om 10 år, om 20 år og så videre...

Og så vil jeg gerne have printet noget chokolade

Ingen kommentarer: