mandag den 25. april 2011

Kold havregrød

Jeg elsker brød, og kunne spise det morgen, middag og aften. Desværre er det ikke rugbrød, jeg er helt fjollet med, det er hvidt brød, som ernæringsmæssigt er skræmmende tæt på en hindbærsnitte, så derfor skal der indimellem noget andet på bordet.

Havregryn er jo ganske sundt, men desværre synes jeg, at havregryn smager af pap, og hvad gør man så? Jeg kunne selvfølgelig lave den klassiske med mælk, havregryn og en ordentlig skefuld sukker, men så kunne jeg altså lige så godt spise hindbærsnitter! Der er også min kære mors tilgang som er klassisk havregrød, men indtil videre har jeg kun fået det til at smage af varm tapetklister, og så er vi lige vidt...

Én dag faldt jeg imidlertid over en opskrift på nettet, som her er tilpasset og fintunet til mine smagsløg. Den får havregrynene til at glide ubesværet ned


Kold havregrød:
1-1½ dl havregryn (afhængig af appetitten)
Samme
mængde sojamælk m. vanilje (brug evt. bare alm. mælk)
1 spsk. rosiner eller
tørrede tranebær/kirsebær/blåbær

Ovenstående ingredienser blandes og
sættes i køleskabet natten over.

Næste morgen har man en kold grød med svuppede tørrede frugter, som man bare kan spise.

Har man tid og lyst til at forkæle sig selv, smager det ekstra godt med lidt hakkede mandler og frisk frugt ovenpå (jordbær og æbler er favoritter)







Ingen kommentarer: